Zapomniany port lotniczy w Ornecie. W 2013 roku odkopano tutaj zachowany pas startowy.
Update z dn. 7 stycznia 2021 r.
Dzień dobry,
w odpowiedzi na Pana pismo informuję, iż Gmina Orneta jest na etapie rejestracji części pasa startowego o długości 800 m w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Pisaliśmy:
Szanowni Państwo,
Przygotowaliśmy wydanie o porcie lotniczym w Ornecie. W 2013 roku odkopano
dobrze zachowany pas startowy, odbyły się pierwsze starty samolotów. Wydanie
demo załączam.
dotyczy: portu lotniczego w Ornecie
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Olsztyn Orneta.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
Szanowni Państwo,
Jaki jest aktualny status lotniska w Państwa pobliżu? Czy urząd miejski prowadzi działania nad jego odtworzeniem, naprawą? Mógłby powstać port lotniczy Olsztyn Orneta.
W ostatnim okresie uruchomiono port lotniczy w Radomiu. Po okresie długotrwałego oczekiwania znalazł się przewoźnik lotniczy chętny do obsługi połączeń z portu lotniczego. Jest to linia Air Baltic, obsługująca wiele lotnisk w mniejszych miastach i posiadająca doświadczenie w zakresie obsługi lotniczej niewielkich miast i małych portów lotniczych.
Czy władze miasta planują doprowadzenie do przywrócenia obsługi lotów pasażerskich w porcie lotniczym? Jakie są plany władz miasta wobec portu lotniczego? Port w Radomiu uruchomiono tylko dzięki staraniom miejscowych władz. Zakupiono używany terminal portu lotniczego, skompletowano niezbędne wyposażenie, uzyskano certyfikaty i wymagane pozwolenia. Proces ten zajął kilka lat, pochłonął w sumie kilkanaście- kilkadziesiąt mln PLN. Dopiero po częściowej prywatyzacji portu lotniczego pojawili się przewoźnicy pasażerscy.
Jakie są plany Urzędu Miejskiego odnośnie możliwej siatki połączeń? Czy władze miasta planują przekonać władze województwa celem dotowania połączeń pasażerskich do Gdańska czy Krakowa wzorem władz woj. lubuskiego? W tym województwie dopłaca się do przewozów lotniczych na trasie do Warszawy.
Załącznik: Korzyści
ekonomiczne z lotniska
Rozdział ten w
całości pochodzi z tekstu pt. „Memorandum w sprawie inwestycji w rozwój
Portu Lotniczego Łódź Lublinek”, por. http://www.rotwl.pl/. (opracowane przez:
Stowarzyszenie „Lotnisko dla Łodzi”na podstawie raportu „Oddziaływanie społeczne
i ekonomiczne portów lotniczych w Europie”, wydanego przez ACI Europe - Airports
Council International w styczniu 2004 r.)
Port lotniczy stanowi niezbędną
infrastrukturę regionu, służącą wspieraniu rozwoju ekonomicznego i przemian
społecznych. Lotnisko to także przedsiębiorstwo, zdolne po osiągnięciu pewnego
rozmiaru, zarówno do wypracowania zysków dla swoich udziałowców, jak i do
generowania dochodów firm, położonych w zasięgu jego oddziaływania.
Komisja Europejska wyraziła dobitnie
swoje stanowisko w tej kwestii w raporcie „Transport White Paper”: „Trudno jest
sobie wyobrazić dynamiczny wzrost gospodarczy, zapewniający tworzenie miejsc
pracy i dobrobyt społeczeństwa, bez sprawnego systemu transportu, który pozwala
wykorzystać wszystkie możliwości, jakie jest w stanie wygenerować zarówno rynek
krajowy, jak i globalny.”
Całokształt oddziaływania
ekonomicznego portów lotniczych można opisać w następujących czterech wzajemnie
zależnych kategoriach:
1. Wpływ bezpośredni – to miejsca pracy i
przychód, będące w całości lub przeważającej mierze wynikiem funkcjonowania
operacyjnego lotniska,
2. Wpływ pośredni – to miejsca pracy i
przychód, wytworzone w gospodarce regionu przez sieć dostawców towarów i usług
dla lotniska,
3. Wpływ indukowany (wynikowy) – to
miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez wydawanie
dochodów pracowników zatrudnionych w firmach powstałych w wyniku oddziaływania
bezpośredniego i pośredniego lotniska,
4. Wpływ katalityczny – to miejsca pracy
i przychód, wytworzone w gospodarce regionu poprzez szeroką rolę lotniska we
wzmacnianiu produktywności przedsiębiorstw i sprzyjaniu napływowi nowych
inwestycji oraz zwiększeniu ruchu turystycznego.
Dobry dostęp do rynków, zarówno
krajowych, jak i międzynarodowych, za pomocą dogodnych połączeń transportowych
jest uważany za absolutnie podstawowy warunek do podejmowania decyzji o
lokowaniu nowych inwestycji. Dotyczy to zwłaszcza branży związanych z
zaawansowanymi technologiami. Region w promieniu 30 minut jazdy od lotniska
doświadcza niezwykle szybkiego wzrostu gospodarczego. Przykłady: 31%
przedsiębiorstw zlokalizowanych w strefie oddziaływania portu lotniczego w
Monachium wskazało czynnik bliskości lotniska jako kluczowy dla lokalizacji
firmy. 80% podmiotów produkcyjnych w Hamburgu określiło wpływ portu lotniczego
jako istotny w pozyskiwaniu nowych klientów.
Rozwój firm w niektórych branżach jest
w sposób szczególny uzależniony od dogodnego dostępu do transportu lotniczego.
Należą do nich:
ubezpieczenia
bankowość i finanse
transport
poligrafia
przemysł paliwowy
media
usługi biznesowe
badania i rozwój (R&D)
informatyka
przemysł precyzyjny.
Tereny wokół lotnisk są często
wykorzystywane do tworzenia stref inwestycyjnych.
Obecność portu lotniczego jest
wskaźnikiem atrakcyjności i poziomu życia w regionie.
Obsługa każdego miliona pasażerów w
okresie rocznym, wymusza stworzenie około 1000 miejsc pracy w samym porcie
lotniczym (wpływ bezpośredni), a 2000 miejsc pracy łącznie w regionie. Pozwala
to zwiększyć dochód regionu brutto od 1,4 do 2,5%. Liczba miejsc pracy,
stworzonych w efekcie oddziaływania bezpośredniego, może być jeszcze wyższa w
przypadku niewielkich lotnisk, nie odnoszących korzyści z efektu skali, i
wynosić nawet 1700.
Dobra jakość pasażerskich i towarowych
połączeń lotniczych jest kluczowa dla konkurencyjności regionu.
Zwiększenie liczby połączeń lotniczych
wpływa na potencjał wzrostu gospodarczego regionu, który z kolei powoduje wzrost
zapotrzebowania na nowe połączenia lotnicze, tworząc samonapędzający się układ.
Obecność portu lotniczego wpływa
pobudzająco na rozwój gospodarczy regionu poprzez:
· przyciąganie i lokalizację nowych
inwestycji, szczególnie zagranicznych,
· zapobieganie uciekaniu firm z regionu,
· zwiększenie konkurencyjności firm
poprzez stworzenie im możliwości ekspansji na nowe rynki
· stymulowanie eksportu poprzez
bezpośrednie połączenia transportowe z ważnymi rynkami
· poprawę jakości życia mieszkańców
· zwiększanie liczby przybywających
turystów.
Łatwy dostęp do globalnej sieci
połączeń lotniczych jest szczególnie ważny dla regionów niestołecznych. W dobie
globalizacji sprzyja to przenoszeniu przedsiębiorstw do tych regionów.
Posiadanie własnego portu lotniczego
jest szczególnie ważne dla miast, organizujących dużą liczbę imprez: targowych,
sportowych, naukowych i kulturalnych.
Nawet niewielkie lotniska mogą mieć
olbrzymi wpływ na aktywność ekonomiczną firm w swoim regionie.
Obecność funkcjonalnego lotniska jest
niezwykle istotna w rejonach, w których istnieje możliwość połączeń z innymi
środkami transportu, posiadających węzły autostradowe i szybką kolej. Zapewnia
to często funkcjonowanie takiego regionu jako centrum logistycznego.
Porty lotnicze wybitnie sprzyjają
tworzeniu i rozwojowi centrów nowoczesnych technologii. Przykład: Centrum
Sophia-Antipolis Science Park, położone obok lotniska w Nicei przyciągnęło 1 227
firm zatrudniających łącznie 24 550 pracowników.
Aktualnie wzrasta rola towarowego
transportu lotniczego. Obecnie już ponad 30% przewozów towarów (według wartości)
odbywa się drogą lotniczą.
Z powodu braku dostępności połączeń
lotniczych wiele regionów zostało pozbawionych korzyści wynikających z
ponadregionalnego wzrostu gospodarczego, co skutkuje osłabieniem ich
atrakcyjności jako całości.
Port lotniczy i firmy z nim powiązane,
tworzą miejsca pracy dla wielu wysoko wykwalifikowanych fachowców, wpływając na
ogólny poziom wykształcenia w regionie.
Obszary wokół lotnisk cechują się
niższą stopą bezrobocia w porównaniu do terenów bardziej oddalonych.
Szczególnie korzystnym rozwiązaniem
dla portów lotniczych jest tworzenie na swoim terenie baz linii lotniczych. Ma
to istotny wpływ na zwiększenie liczby miejsc pracy, generowanych przez
lotnisko.
Lotnisko odprowadza podatki, zarówno
do budżetu lokalnego, jak i centralnego. Port lotniczy, po osiągnięciu pewnego
rozmiaru, jest z zasady dochodowym przedsiębiorstwem. Przyjmuje się, że zyski
pojawiają się najczęściej po przekroczeniu progu 500 000 pasażerów rocznie.
Jeżeli lotnisko obsługuje również ruch towarowy, wymagana liczba pasażerów jest
odpowiednio mniejsza. Nawet jeżeli port lotniczy nie przynosi zysków jako
spółka, jego stymulujący wpływ na gospodarkę regionu wielokrotnie przewyższa
bilansowe straty spółki zarządzającej lotniskiem.
Lotnisko ma poważny wpływ na liczbę
turystów, odwiedzających region. Szacuje się, że obecnie około 1/3 turystów,
przyjeżdżających do dużych miast, korzysta z transportu lotniczego. Polska
należy do pierwszej dziesiątki państw europejskich, które odwiedza najwięcej
turystów. Pojawienie się na rynku przewoźników niskokosztowych stworzyło nowy
rodzaj turystyki, określanej jako turystyka „weekendowa”. Celem takich wyjazdów
są często nowe miejsca, niepopularne wcześniej na turystycznym rynku. Przykład:
Badania przeprowadzone w Cork w Irlandii wskazują, że 40% turystów nie
pojawiłoby się w tym regionie, gdyby nie istnienie połączeń lotniczych. Ocenia
się, że przyjazdy tych właśnie turystów pozwoliły ocalić w Cork blisko 4 000
miejsc pracy. Rozwój turystyki poza poprawą wskaźników ekonomicznych ma trudny
do przecenienia korzystny wpływ społeczny.
Lotnisko jest niezbędne dla miast z
dużą społecznością akademicką. Połączenia lotnicze warunkują żywą wymianę
międzynarodową studentów i kadry naukowej, a co za tym idzie swobodny przepływ
idei.
Wzrastająca pozycja na rynku
przewoźników niskokosztowych stwarza niespotykane w przeszłości możliwości
dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, obsługiwanych przez niewielkie,
marginalne dotąd lotniska.
Zdaniem zdecydowanej większości
analityków przemysł lotniczy czeka w najbliższych latach szybki stabilny wzrost.
Komisja Europejska uważa mobilność,
którą zapewnia transport (zwłaszcza lotniczy), za podstawowy element w dalszej
integracji europejskiej. Połączenia lotnicze zwiększają przepływ zasobów
ludzkich, co ma znaczący wpływ na redukcję bezrobocia. Stopniowe otwieranie
rynków pracy przez „starych” członków Unii Europejskiej stwarza tutaj nowe
możliwości.
Utrata połączeń lotniczych prowadzi,
nawet w krótkiej perspektywie czasowej, do niepożądanych zmian w gospodarce
regionu. Przykład: Badania przeprowadzone po bankructwie linii lotniczych
Swissair, wskutek którego doszło do likwidacji połączeń niektórych szwajcarskich
lotnisk z Zurychem. Wykazały one spadek regionalnego produktu brutto w tych
kantonach nawet o 3%. Podobne skutki może mieć zaniechanie rozbudowy lotniska,
uniemożliwiające otwieranie nowych połączeń.
Cześć wszystkim,
OdpowiedzUsuńLIGHTSTREAM jest najlepszą firmą oferującą pożyczki online, aby udzielić ci pożyczki, której szukałeś bez stresu i dużej ilości papierkowej roboty.
Czy niepokoiło Cię, gdzie uzyskać pożyczkę? odrzucony przez banki z powodu niskiej oceny zdolności kredytowej? lub martwisz się o pożyczanie online.
Nie martw się, ponieważ LIGHTSTREAM KREDYTY zapewni ci pożyczkę na oprocentowanie tak niskie, jak 3%. Skontaktuj się z nami (lightstreamloansinc@gmail.com).
Nasze usługi obejmują. Kredyty biznesowe, kredyty samochodowe, kredyty mieszkaniowe, kredyty studenckie, finansowanie nieruchomości, inwestor nieruchomości, kredyty budowlane, kredyty mieszkaniowe. Pożyczki konsumpcyjne, pożyczki FHA, pożyczki osobiste, pożyczki samochodowe itp.
LIGHTSTREAM oferuje pożyczki bez ukrytych płatności od 1 000 do 20 000 000 EUR / USD / POUNDS na okres od 1 do 20 lat. Jesteśmy do Państwa dyspozycji przez całą dobę. Nasze metody są proste i krótkie, co oznacza, że możesz złożyć wniosek i uzyskać pożyczkę w ciągu 24 godzin.
Nie wahaj się, nie pozwól, aby ten ciężar finansowy Cię utopił. Nie pozwól, by finanse powstrzymało ten biznes, pozbawiło cię maszyny, nowego samochodu lub nowego domu.
Skontaktuj się z nami już dziś (lightstreamloansinc@gmail.com)