Redakcja wniosła o ożywienie dworca Braniewo Brama do UMWWM
Wniosek o wydłużenie kursów pociągów z Olsztyna do Braniewa Brama oraz uruchomienie podmiejskich połączeń kolejowych na linii nadzalewowej relacji Braniewo Brama – Braniewo Dworzec
Szanowni Państwo,
W imieniu mieszkańców północnej części województwa warmińsko-mazurskiego, lokalnych użytkowników transportu publicznego oraz turystów odwiedzających okolice Zalewu Wiślanego, wnoszę o wdrożenie dwóch uzupełniających działań w ramach regionalnej siatki połączeń kolejowych:
1. Wydłużenie wybranych kursów regionalnych z Olsztyna do Braniewa
Obecna oferta przewozowa kończy się na trasie Olsztyn – Braniewo lub Olsztyn – Orneta, co skutkuje niedostateczną dostępnością komunikacyjną dla mieszkańców i podróżnych zmierzających do Braniewa – miasta granicznego i ważnego ośrodka w północnej Warmii.
Proponowane działania:
- Wydłużenie minimum 3 par pociągów dziennie do stacji Braniewo BRAMA,
- Możliwość przedłużenia sezonowego kursu do Fromborka lub Tolkmicka (przy współpracy z samorządami).
Uzasadnienie:
- Poprawa dostępności komunikacyjnej peryferyjnych obszarów województwa,
- Stworzenie szybkiego połączenia z Olsztynem – stolicą regionu,
- Wsparcie dla mobilności pracowniczej, młodzieży szkolnej i ruchu turystycznego,
- Wykorzystanie zmodernizowanej infrastruktury linii 221 i 254 do st. Brama.
2. Uruchomienie miejskich połączeń kolejowych na odcinku Braniewo Brama – Braniewo Dworzec (linia nadzalewowa)
Proponuję pilotażowe uruchomienie krótkiej relacji podmiejskiej na odcinku linii 254, która przebiega przez Braniewo i zapewnia lokalną łączność pomiędzy centrum miasta, osiedlami, a główną stacją kolejową.
Parametry linii:
- Trasa: Braniewo Brama – Braniewo Dworzec,
- Prędkość techniczna: ok. 50 km/h,
- Przystanki proponowane: Braniewo Brama (w pobliżu osiedli), przystanek przy ul. Moniuszki (opcjonalnie), Braniewo Dworzec PKP.
Proponowana częstotliwość:
- Dni robocze:
- co 60 minut w godzinach szczytu (6:00–9:00 i 14:00–17:00),
- co 120 minut poza szczytem.
- Weekendy:
- kursy co godzinę, 2 godz. w godz. 9:00–18:00 (ruch turystyczny).
Zalety rozwiązania:
- Usprawnienie dojazdu mieszkańców do stacji Braniewo PKP i komunikacji dalekobieżnej,
- Redukcja ruchu samochodowego i przeciążenia ulic Braniewa,
- Możliwość integracji z miejskimi przystankami autobusowymi,
- Ożywienie częściowo nieczynnej, zabytkowej linii kolejowej i wstęp do jej dalszej rewitalizacji np. w kierunku Fromborka,
- Przykład nowoczesnej kolejowej mobilności miejskiej w mniejszym mieście.
Podsumowanie i postulaty
Proszę o:
- Ujęcie przedłużenia kursów do Braniewa Brama w nowym rozkładzie jazdy 2025/2026,
- Analizę techniczno-ekonomiczną uruchomienia podmiejskich kursów na trasie Braniewo Brama – Braniewo Dworzec,
- Uwzględnienie możliwości pozyskania środków z funduszy zrównoważonej mobilności lub KPO na reaktywację linii i zakup lekkich pojazdów szynowych.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz Elblaska.pl
Dol. Ziel. 24a 65-154 Ziel.Góra
Komentarze
Prześlij komentarz