Redakcja wniosła o ożywienie dworca Braniewo Brama do UMWWM

 Wniosek o wydłużenie kursów pociągów z Olsztyna do Braniewa Brama oraz uruchomienie podmiejskich połączeń kolejowych na linii nadzalewowej relacji Braniewo Brama – Braniewo Dworzec

Szanowni Państwo,
W imieniu mieszkańców północnej części województwa warmińsko-mazurskiego, lokalnych użytkowników transportu publicznego oraz turystów odwiedzających okolice Zalewu Wiślanego, wnoszę o wdrożenie dwóch uzupełniających działań w ramach regionalnej siatki połączeń kolejowych:

1. Wydłużenie wybranych kursów regionalnych z Olsztyna do Braniewa
Obecna oferta przewozowa kończy się na trasie Olsztyn – Braniewo lub Olsztyn – Orneta, co skutkuje niedostateczną dostępnością komunikacyjną dla mieszkańców i podróżnych zmierzających do Braniewa – miasta granicznego i ważnego ośrodka w północnej Warmii.
Proponowane działania:
  • Wydłużenie minimum 3 par pociągów dziennie do stacji Braniewo BRAMA,
  • Możliwość przedłużenia sezonowego kursu do Fromborka lub Tolkmicka (przy współpracy z samorządami).
Uzasadnienie:
  • Poprawa dostępności komunikacyjnej peryferyjnych obszarów województwa,
  • Stworzenie szybkiego połączenia z Olsztynem – stolicą regionu,
  • Wsparcie dla mobilności pracowniczej, młodzieży szkolnej i ruchu turystycznego,
  • Wykorzystanie zmodernizowanej infrastruktury linii 221 i 254 do st. Brama.

2. Uruchomienie miejskich połączeń kolejowych na odcinku Braniewo Brama – Braniewo Dworzec (linia nadzalewowa)
Proponuję pilotażowe uruchomienie krótkiej relacji podmiejskiej na odcinku linii 254, która przebiega przez Braniewo i zapewnia lokalną łączność pomiędzy centrum miasta, osiedlami, a główną stacją kolejową.
Parametry linii:
  • Trasa: Braniewo Brama – Braniewo Dworzec,
  • Prędkość techniczna: ok. 50 km/h,
  • Przystanki proponowane: Braniewo Brama (w pobliżu osiedli), przystanek przy ul. Moniuszki (opcjonalnie), Braniewo Dworzec PKP.
Proponowana częstotliwość:
  • Dni robocze:
    • co 60 minut w godzinach szczytu (6:00–9:00 i 14:00–17:00),
    • co 120 minut poza szczytem.
  • Weekendy:
    • kursy co godzinę, 2 godz. w godz. 9:00–18:00 (ruch turystyczny).
Zalety rozwiązania:
  • Usprawnienie dojazdu mieszkańców do stacji Braniewo PKP i komunikacji dalekobieżnej,
  • Redukcja ruchu samochodowego i przeciążenia ulic Braniewa,
  • Możliwość integracji z miejskimi przystankami autobusowymi,
  • Ożywienie częściowo nieczynnej, zabytkowej linii kolejowej i wstęp do jej dalszej rewitalizacji np. w kierunku Fromborka,
  • Przykład nowoczesnej kolejowej mobilności miejskiej w mniejszym mieście.

Podsumowanie i postulaty
Proszę o:
  1. Ujęcie przedłużenia kursów do Braniewa Brama w nowym rozkładzie jazdy 2025/2026,
  2. Analizę techniczno-ekonomiczną uruchomienia podmiejskich kursów na trasie Braniewo Brama – Braniewo Dworzec,
  3. Uwzględnienie możliwości pozyskania środków z funduszy zrównoważonej mobilności lub KPO na reaktywację linii i zakup lekkich pojazdów szynowych.
Z wyrazami szacunku,
Adam Fularz Elblaska.pl
Dol. Ziel. 24a 65-154 Ziel.Góra

Komentarze

Popularne posty